Köpvillkor

Tillämpning och Konsumentskydd

De här Allmänna villkoren (”Villkoren”) är tillämpliga på det köpeavtal som du som konsument sluter med Spero Equestrian (publ), organisationsnummer 556713-1916, nedan kallat ”Spero”. För att ta tillvara dina intressen som kund tillämpas bestämmelserna i Konsumentköplagen (SFS 1990:932), Distans- och hemförsäljningslagen (SFS 2005:59) samt Dataskyddsförordningen (GDPR) på samtliga köp på www.spero.se.

 

Upprättande av avtal om köp

Speros varor beställs på www.spero.se eller via vår kundtjänst. Avtal om köp upprättas då din beställning har bekräftats av Spero via e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Genom beställningen accepterar du dessa Villkor. Spero ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. På www.spero.se kan avtal endast ingås med kunder med leveransadress i Sverige.

 

Leverans

Spero använder följande fraktalternativ:

 

  • Paket DHL Service Point: varorna skickas till närmaste utlämningsställe för DHL Service point. När paketet finns för uthämtning skickas ett sms med information om löpnummer till det mobiltelefonnummer som angivits vid beställningen. Vid uthämtning av försändelse ska giltig ID handling uppvisas.


Normal leveranstid är 3 – 5 arbetsdagar från det att Spero har bekräftat din beställning via e-post. Om produkten ingår i beställningssortimentet är leveranstiden några veckor.

 

Transportskador

Spero ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. Reklamation av transportskador ska göras inom skälig tid. Vid mottagande av försändelsen är det därför viktigt att kontrollera att godset inte är transportskadat. Spero rekommenderar att du anmäler en eventuell transportskada direkt på plats hos utlämningsombudet och därefter kontaktar Speros kundtjänst. Tänk på att behålla allt emballage och produktens förpackning vid en transportskada.

 

Outlösta Paket/Försändelser

Paket som inte har hämtats ut inom fjorton (14) dagar återsänds till Spero. Om detta sker debiteras du en avgift på 299 kr (SEK) för kostnader hänförliga till Speros administration, frakt, returfrakt och hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

 

Ångerrätt

Du som konsument har alltid fjorton (14) dagars ångerrätt enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59). Du som kund har självklart rätt att prova och undersöka produkten hemma för att säkerställa att produkten motsvarar dina förväntningar. Returnerar du en oanvänd vara med tillhörande etiketter och förpackning inom 14 dagar återbetalas hela beloppet, alternativt genomförs önskat byte. Om produktens kvalitet har påverkats till följd av att du som kund har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, kommer avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning att göras. Ångerrätten gäller inte alls varor som tillverkats eller ändrats i enlighet med dina särskilda önskemål exempelvis måttbeställda varor.

 

Retur

Vid retur står du för risken för varan, därför är det viktigt att varan inte kan komma till skada under transporten. För att en full återbetalning ska kunna genomföras ska varan vara oanvänd och skickas tillbaka i oskadad originalförpackning, samtliga etiketter ska sitta kvar och manualer ska skickas med. Det är viktigt att ytteremballage används och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackning. Kostnad för returfrakt bekostas av köparen. Returer kan inte skickas mot Postförskott/Efterkrav. Efter mottagen och godkänd retur kommer återbetalning att ske genom insättning till bankkonto, ej kontant. För att möjliggöra en eventuell retur behöver du kunna påvisa köp och Spero rekommenderar att du sparar orderbekräftelse och betalningsreferens som kvitto på ditt köp.

 

Reklamation

Om en vara avviker från vad som följer av avtalet mellan dig och Spero eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som Spero har givit, kan varan returneras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage. Reklamation till Spero ska göras inom skälig tid efter det att felet upptäckts, dock senast inom 3 år. Spero förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand omleverans av varan och i
sista hand återköp.

 

Betalning

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout. Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du Speros allmänna villkor. Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

 

Priser och avgifter

De priser som anges på www.spero.se anges inklusive mervärdesskatt (moms). Särskilda avgifter tillkommer för frakt, fakturaupplägg, samt för outlösta paket.

 

Force Majeure

I händelse av omständigheter som står utanför Speros skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska Speros förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som Spero rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

 

Pris- och Produktinformation

Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus eller pris förbehåller sig Spero rätten att häva avtal om köp. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är Spero inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet.

 

Integritetspolicy och behandling av personuppgifter

Läs mer om vår behandling av personuppgifter i vår Integritetspolicy. I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med dataskyddsförordningen. Personuppgiftsansvarig är Spero Equestrian (org. nr 556713-1916). I korthet innebär behandlingen av personuppgifter att Spero lagrar personuppgifter såsom namn, postadress, telefonnummer, e-postadress samt IP-nummer för följande ändamål:

 

a. För att kunna hantera din webborder
b. Möjliggöra riktad marknadsföring per e-post, sms och andra kanaler baserad på dina tidigare inköp eller användning av Speros kanaler.

 

Klarna kommer att samla personuppgifter om dig i samband med betalning. Klarna är således personuppgiftsansvarig för sådana personuppgifter enligt Klarnas villkor Spero kommer dela med sig av de personuppgifter till fraktbolagen som krävs för att kunna fullfölja och leverera en beställning. Vi sparar bara personuppgifter så länge som det är nödvändigt, därefter raderas de. Om uppgifter skulle vara ofullständiga, felaktiga eller irrelevanta har du rätt att begära att de rättas eller raderas. Du har också rätt att begära skadestånd om behandlingen av dina personuppgifter inte har följt lagen. Du kan begära ett utdrag på vilka uppgifter som vi har registrerade om dig. För att begära registerutdrag eller rättelse av uppgifter skickar du en skriftlig undertecknad begäran till:

 

Spero Equestrian
Skyttevägen 44
302 44 Halmstad

 

Leveranstider & Frakt

När du handlar på Spero.se hanteras en mottagen och godkänd order inom två arbetsdagar. Normal leveranstid är 2-4 arbetsdagar. Längre leveranstid kan förekomma under högsäsong. Leveransen sker till ditt närmaste DHL Service Point-ombud. Fraktavgift på 59 kr tillkommer vid köp under 2500 kr. Vid köp över 2500 kr levereras dina varor fraktfritt. När din order har skickats från oss får du ett leveransmail med kollinummer. Detta kan du använda för att söka efter ditt paket på DHL.se och även för att hämta ut din beställning när den väl ankommit till ditt utlämningsställe. Du kommer att bli meddelad via sms när ditt paket finns att hämta. Obs! Du behöver alltid legitimera dig vid uthämtning av paket.


Transportskador

Om du upptäcker synliga skador på paketet redan vid uthämtningstillfället så underlättar det för oss om du anmäler det direkt till ombudet. Du kan även kontakta vår kundtjänst för hjälp. Du når oss på kundtjanst@spero.se


14 dagars ångerrätt

Du har 14 dagars ångerrätt från den dag du har mottagit din vara. När du handlar på Spero.se följer det med en returfraktsedel. Om ångerrätten utnyttjas så skall retursedeln fyllas i. Skicka tillbaka varan tillsammans med retursedeln till oss. Returfrakten är förbetald av Spero.se Vid utnyttjande av ångerrätt skall varan returneras i väsentligt oförändrat skick. När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad, betalar vi tillbaka det belopp du betalat. Önskar du en annan produkt ber vi dig att lägga en ny order på www.spero.se med önskad produkt.


Reklamera vara

För att få hjälp vid din reklamation: kontakta oss! Kontakta vår kundservice genom att skicka ett mail till kundtjanst@spero.se så snart du upptäcker defekten på din vara så hjälper vi dig med din reklamation.


Återbetalning

När vi hanterar din retur så kommer vi göra en kreditering på din beställning. Du kommer att få en bekräftelse per mail när vi mottagit din retur. Återbetalning av mottagen och godkänd retur sker inom 30 dagar.


Betalning

Vi sätter tillbaka pengarna till ditt kort. Om du betalat med bankkort/betalkort så återför vi pengarna till ditt konto. Återbetalningen kommer att synas på ditt kontoutdrag inom ett par dagar från det att vi gjort återbetalningen.